Tips för att bestrida en faktura

Ibland får man en faktura för varor eller tjänster som man inte har beställt. I dessa fall är det viktigt att bestrida fakturan. Oftast handlar det om blufföretag som skickar ut så kallade bluffakturor, men i vissa fall kan det även röra sig om seriösa företag som gjort fel. Om det är ett seriöst företag som gjort fel brukar det räcka med att man ringer och pratar med dem. Förklarar att du ej beställt de varor eller tjänster som fakturan avser, samt att du ej ingått avtal med företaget i fråga. Detta borde lösa situationen.

Om det däremot rör sig om en bluffaktura eller om ett oseriöst bolag som försöker lura folk på pengar genom diverse tvivelaktiga metoder är det viktigt att du bestrider fakturan. Bland annat livnär sig vissa företag på att ringa och i princip hota folk till att betala för saker som de aldrig beställt. Ett vanligt knep är att de ringer och påstår att någon form av gratisabonnemang automatiskt förlängts enligt användaravtalet, och att du nu måste betala för två år. Oftast brukar de försöka få dig att gå med på att betala en mindre summa (en tredjedel till hälften av deras ursprungliga krav). Gå inte på denna bluff och godkänn ingenting som de erbjuder!

Ett bra tips är att kolla Svensk Handels lista över oseriösa företag, Varningslistan. Om företaget finns med där är det nästan garanterat att det rör sig om ett blufförsök.

Hur går bestridan till?

Företag som skickar bluffakturor eller som försöker lura folk brukar vara skickliga manipulatörer och kommer hota med inkasso och Kronofogden, samt påstå att du ej kan bestrida fakturan och en massa andra saker som inte stämmer.

En faktura bör bestridas skriftligen. Om du skickar bestridan per e-post kan mottagaren senare hävda att du inte alls bestridit fakturan. Du kan t.ex. returnera fakturan, se till att kryssa över hela fakturan med ett stort X och skriva BESTRIDES på den. Ofta är det dock bra att du skriver ett kort följebrev också, där du i klartext skriver att du bestrider fakturan och att du ej har beställt de varor/tjänster som fakturan avser. För att vara helt på det säkra, skicka fakturan rekommenderat, med mottagningsbevis. En sak som du absolut måste göra är att spara kopior på ALL korrespondens du mottar eller skickar, så att du alltid kan bevisa exakt vad du har gjort.

Om du får en påminnelse behöver du inte bestrida den, då du redan bestridit den ursprungliga fakturan. Om ärendet skickas vidare till inkasso måste du dock bestrida fakturan ännu en gång, bifoga gärna en kopia på det ursprungliga brevet, som bevisar att du redan bestridit fakturan en gång. Kopiera också detta brev. Kopiorna är nämligen din garanti mot betalningsanmärkningar – om inkassobolaget går vidare till Kronofogden kommer du få yttra dig, och då är alla dessa brev ypperligt bevismaterial.

Det är väldigt sällan som sådana ärenden drivs hela vägen till Kronofogden, men om det nu går så långt kommer ärendet att avslutas efter att du skickat in alla dokument till Kronofogden.

Betala ALDRIG en bluffaktura

Som du ser ovan löper du ingen risk att få en betalningsanmärkning, hur mycket blufföretagets representanter än må hävda. Ibland kommer de även att påstå att de kommer dra dig inför rätta, detta är (precis som fakturan) självklart en bluff.

Det enda blufföretagen faktiskt kan tjäna på är att du betalar deras krav. Vanligtvis brukar de ge upp efter en eller ett par påminnelser och diverse hot om inkasso och Kronofogden, då dessa företag är fullt medvetna om att de enbart kommer förlora tid och pengar på att driva ärendet vidare.

Om du känner dig osäker kan du också ta kontakt med Konsumentombudsmannen och/eller Svensk Handel.

Bestrida fakturor – en sammanfattning

För att summera innehållet i denna artikel:

  • Om du får en misstänkt faktura – kontakta företaget.
  • Kolla Svensk Handels varningslista. Om företaget är listat så rör det sig garanterat om en bluff.
  • Bestrid fakturan. Gör detta skriftligt och spara kopior på alla brev.
  • Om du känner dig osäker, kontakta Konsumentombudsmannen.
  • Lyssna inte på hot om inkasso och kronofogden.
  • Om fakturan går till inkasso, bestrid fakturan igen. Spara kopior på alla brev och fakturor.
  • Om ärendet mot förmodan går till kronofogden, skicka allt material till dem. Ärendet kommer då avskrivas.
  • Betala aldrig en bluffaktura!

Vi hoppas att denna artikel kommer hjälpa alla som blivit utsatta för bluffakturor och/eller hamnat i kontakt med blufföretag. Kom ihåg – du har all rätt att bestrida en faktura som är felaktig!

19 thoughts on “Tips för att bestrida en faktura

  1. Hej vi tror att vi fått en bluffaktura till vårat företag men företaget ligger inte med på Svensk Handels varningslista.
    Kan det röra sig om en bluffaktura i alla fall? Sökningar på Goolge tydet på det (och vi har inte beställt tjänsten)
    Företaget heter Komundelen.se org nr 556728-2180.
    Mvh Per Tillberg

  2. Hej Per!

    Vi har ingen information om det konkreta företaget, men det kan mycket väl röra sig om en bluffaktura – det tar ju lite tid för Svensk Handel att uppdatera sin varningslista. Hur som helst, vi sökte runt på nätet och hittade följande tråd om kommundelen.org:

    http://www.rejta.se/omdome/516519/KommunDelen+i+Sverige+AB

    Följ gärna råden i detta inlägg så kommer det säkert lösa sig, och kontakta gärna Svensk Handel och/eller Konsumentombudsmannen om du känner dig osäker!

    Vänliga hälsningar,
    Fakturabox.se-Teamet

  3. Hej! Jag har en fråga, mitt företag har fått en riktigt “kryddad” faktura ifrån en revisorfirma som jag anlitat. Beloppet är 5000kr. Min beräknade tid för jobbet är ca. 45 min till 60 min. Tiden som revisorfirman lagt ner står ej på fakturan. Jag anser det totalt orimligt att betala detta överpris, hur går jag tillväga? Kan man ens bestrida en faktura för att vara överpris satt?
    Tack för hjälpen.

  4. Hej!

    Revisorfirman bör absolut specifiera hur de kommit fram till denna summa. Frågan om huruvida du kan lyckas få ner summan eller inte beror förmodligen till stor del på hur er tidigare kommunikation sett ut, vad ni har kommit överens om, om det finns ett skriftligt eller muntligt avtal och en rad andra fakturor.

    Om du anser att fakturan inte är korrekt kan du självklart bestrida den. Vi rekommenderar dig dock att först ta kontakt med revisorfirman och be om en förklaring, prata med dem helt enkelt.

    Vänliga hälsningar,
    Fakturabox.se-Teamet

  5. Det här är min rekommendation och historia:
    Sluta bestrid fakturor, släng dem och bestrid först när Kronofogden tar kontakt. Skriv “Betalning bestrids”, inget mer. Vissa företag går till Tingsrätten, var inte rädd för det – Tingsrätten är till för att skydda dig.

    Väl några dagar innan förhandling i Tingsrätten så “försvinner” alla bevis, inspelningar m.m och företaget backar ur. Det finns inget lagkrav på att man måste bestrida fakturor. Jag förstår inte varifrån Konsumentverket har fått denna smörja.

    Vi blev blåsta av 121.nu och de valde att skicka in till Kronofogden över Jul, när vi kom tillbaka efter nyår så hade Kronogden fattat ett utmätningsbeslut (dvs att vi skulle betala). Då skickade jag snabbt in “Ansökan om Återvinning” – dvs att jag anser att utslaget är felaktigt, att jag vill att det avgörs i Tingsrätt och att företaget under tiden inte kan kräva in skulden.

    De gick vidare till Tingsrätten med en vecka innan så drog de tillbaka stämning “inspelningen hade försvunnit och personen hade slutat och går inte att få tag på”. Vilken slump att båda dessa sker samtidigt.

  6. Jag har redan haft en dust med Piotr Kundu på Facebook, där han kommit med sina totalt felaktiga och skadliga råd. Jag är expert på bluffakturor – han är det inte – och jag vill uppmana alla att ALLTID bestrida felaktiga fakturor.

    Gör du som Piotr råder är risken överhängande att ditt företag får en betalningsanmärkning. Dessutom är det faktiskt så att en del skojarföretag stämmer sina offer i tingsrätten. Att man då omedelbart bestridit en vilseledande faktura väger tungt i din vågskål i rätten.

    Svensk Handel, Företagarna, Polisen, och Justitiedepartementet hålelr alla med mig. Kasta Piotr Kundus råd!

    /Anders Nyman, Knyt.se

  7. Har en fd “pojkvän” som är snickare. Han har nu skickar mig fakturor på lite snickeriarbeten han gjort i mitt hem under tiden vi hade ett förhållande. De har gått vidare till Kronofogden. Jag bestred då vi inte har avtal eller kvitto. Allt gjordes på hans eget initiativ och som överaskningar till mig. Bl.a ett nytt staket…
    Han har nu tagit det vidare till Tingsrätten… Är det upp till mig att bevisa att det är påhittade fakturor som hämnd på att jag avslutade förhållandet? Eller upp till honom att bevisa motsats? Kan han påstå att vi haft ett muntligt avtal(villket inte är fallet)och skulle ett sådant gälla i detta fallet?

  8. Hej Katarina,

    Vår första tanke när vi läser ditt inlägg är att du bör kontakta advokat för en konsultation. Det finns så pass många olika juridiska nyanser som är omöjliga att besvara utan att sätta sig in i ärendet, speciellt om man inte själv är advokat, så du gör nog bäst i att ta till juridisk hjälp i detta ärende.

    Vänliga hälsningar,
    Faktura24.se

  9. Hej!

    Har bestridit en faktura som är felaktig från Svenskmobiltjänst AB.
    Bestridan har jag skickat rekommenderat med posten, men de har inte hämtat ut det. Vad händer när de inte hämtar ut ett rekommenderat brev med bestridan och de går vidare?

  10. Hej

    Jag fyllde i min bils registreringsnummer på en annons på Facebook. Tjänsten som annonsen handlade om var att få en kostnadsberäkning av värdet på sin bil. I annonsen framstod det som att tjänsten erbjöds gratis. När jag senare läste om tjänsten mer noggrant på deras hemsida såg jag att kostnaden för tjänsten var 500 kr. Företaget har nu kontaktat mig via e-post och sagt att det inte går att ångra sin anmälan till att få tjänsten utförd, att man inte har någon ångerrätt i enlighet med gällande lagar och regler och att jag därför måste betala summan på 500 kr för tjänsten. Företaget är registrerad i USA men jag fick en faktura från Estland.

    Jag undrar om det kan stämma att man inte har ångerrätt, jag har dessutom mer än ett dygn efter anmäl inte fått någon kostnadsberäkning av värdet på min bil, alltså inte mottagit tjänsten. Sidan heter biltaksering.com

  11. Hej, min mamma får räkningar från en ex-sambo genom hans företag för påhittade tjänster osv. Han skickar hot om kronofogd etc men han skickar ej riktiga fakturor via post utan genom mail!
    hur bestrider man detta?
    tack på förhand
    Mvh Anon

  12. Hej min farsa fick ett samtal från ett bluffföretag som hette stoppa telefonförsäljing, min far hade ingen aning om att det var en gratis tjänst som detta företag skor sig på. och gick med på det.

    Min far orkade inte tjafsa med dom och betalade (tyvärr) nu en månad senare får han en betalningspåminnelse fast han hade betalat original räkningen. Jag antar dom kollar hur “dum/dement” min far är och hoppas att han betalar igen.

    Har bevis från internet banken att original fakturan är betald, så vad nu? dom har ingen adress på fakturan förutom någon utlänskt adress så man kan inte ens bestrida fakturan, dessutom svarar ingen på¨teleonnumret. skickat ett bevis över på mail adressen.

    Är polisanmälning nästa steg?

  13. Hej alla har en fråga

    Jag har fakturerat en kund som jag känner ägaren och vi har överens att jag skulle fakturera varje vecka då jag hade gjort 7 fakturor till honom.Första 2 fakturan han har betalt sen han har börjat gråta jag har dåligt ekonomi, låt mig fixa sen då gick 9 månader och jag börja pressa honom nu han sa att du har skrivit många timmar jag kommer bestrida dina faktoror om jag skickar kronofogden.Jag har ingen skrivligt avtal fast jag har bevis som han har godkänd faktorerna ( sms, sparat samtal ) vad ska jag göra förr att få pengarna ?

  14. Hej jag har en vaktura från autopriser.net på 75,00€.det är inte svensk företag .mosta jag betala?
    Jag polisanmäler på den har företag som värderingar bilar vid internet .

  15. Hej
    Det finns någon som skickar falska påhittade fakturor från landstinget Västmanland till visma collectors sedan till mig dessa fakturor är på belop runt 3 till 4000 kr och det står hela tiden utebliven besök under 2012 hade jag kontakt med min psykolog max 2 ggr. Plus att OCR numret ändras hela tiden??? Kan någon hjälpa mig om hur jag ska gå till väga? Både visma eller LV säger men det står så?

  16. Ett företag renoverade badrummet hos oss vi betalade pengar 30000 kr. arbetskostnad och 10000 kr.för material. Därefter kom de med kvitto för material som var odetaljerade och tillhör inte bara oss utan andra kunder också. Företaget begärde mer pengar på 30000 kr. och vi betalade dem kontant till honom samma dag och han lovade att skicka kvitto på pengarna han fick men vi fick aldrig det, vi upptäckte att han överdrev med kostnader på material som skulle aldrig kosta det och när vi kontaktade honom och ville ha kvitto på all material så till följd blev han arg och skickade ytterligare ny faktura med anledning att han inte tagit all kostnad på material.
    Snälla hjälp oss vad ska vi göra med sånt fall ( polis anmälan gjort på honom plus vi bestrider att betala fakturan ).
    mvh
    Karim

  17. Björn Palmqvist VVS AB skulle dra nya vattenledningar och golvbrunn. Vi kom överens med hantverkaren att detta ska kostar 15.000 minus ROT. När jobbet är nu i halvgjort har vi väntat kakelsättare att rörarbete skulle kunna fortsätta. Denna väntetiden var planerat pga sjukdom och semester. Hantverkaren visste att plattsättaren kommer vecka 36. Firman skickar en faktura till oss med 15.000kr och hotar med inkasso. Måste vi betala fast jobbet är halvfärdig?

Leave a Reply to anon Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *